ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

قرمز یا آبی ؟

راستی شما از کدوم یک از این دو تا تیم خوشتون میاد ؟/؟چی ؟/؟هیچکدوم ...حالا تو ذوقم نزنین دیگه . بعد از قرنی یه سوالی کردم . فرض کنیم که طرفدار یکی از این دو تا تیم باشین و همچین پرسشی از شما بشه . راستشو بگین . راستشو میگین ؟/؟بعضی ها موقعیت خودشونو می سنجند نگاه می کنن ببینن در اون محیطی که اونا هستن یا این سوال ازشون شده زور کدوم بیشتر می چربه . بعضی ها که خودشون خبر نگار و گزارشگرن حس می کنن که اگه نگن بهتره این جوری ممکنه دسته مخالف چشم دیدنشو نداشته باشن . حتی محبوب ترین چهره تلویزیونی ایران هیچوقت نگفته که من قرمزم . من خودم از اونایی که خیلی شجاعند و در این موارد رودر بایستی و سایر ملاحظاتو کنار گذاشته و عشق و احساسشونو بیان می کنن خیلی خوشم میاد . با این حساب باید از خودمم خیلی خوشم بیاد . بعضی ها از این که تیم رقیب ببازه خیلی خوششون میاد . اگه دروغ نگم منم یکی از اونام ولی واسه بازیهای داخل کشور . تز من اینه حالا ما یعنی تیم ما که نمی تونه قهرمان آسیا شه چرا از قهرمانی رقیب زحمتکشمون خوشحال نشیم ؟/؟اونا اگه داخل کشور ببازن یه چیزی بهمون می رسه ولی اگه خارج کشور ببازن یعنی کشور ما باخته . خودمونیم هنوز تا اینجاش خودمو لو ندادم ولی هر کی خودش قرمز یا آبی باشه از مطلب بعدی من می فهمه که من کدو مشونم . فکر کنم سال 90 بود این نود خودمونو نمی گم ها اون نودو میگم . بر نامه نود نه ها منظورم 90د میلادیه . تیم دشمن یا رقیب یا هر چی که اسمشو می ذارین رفت فینال جام با شگاههای آسیا . با تمام وجودم دوست داشتم قهرمان بشه . ولی در ضربات پنالتی از الهلال عربستان باخت . منم خیلی ناراحت و عصبی شدم . به چند دلیل . یکی این که تیم کشور ما باخت . یکی این که اگه برنده می شد یه انگیزه ای بود برای طرف مقابل .. سعی کنین دلهاتونو از کینه پاک کنین . عشق و احساس خودتونو نشون بدین . چه اشکالی داره اگه قرمز و آبی تو استادیوم کنار هم بشینن . چه اشکالی داره اگه طرف برد یا باخت در نهایت احترام بهش تبریک یا تسلیت بگن !چه اشکالی داره که واسه احساسات هم ارزش قائل باشیم ؟/؟بارها شده که جزو شکست خورده ها بوده و اون شب باخت از ناراحتی تا صبح صد دفعه بیدار شده و هر دفعه یه فکری تو کله ام میفتاد .. اگه داور اون گل ما رو که صحیح بود آفساید نمی گرفت ؟/؟اگه اون پنالتی صددر صدو می گرفت ؟/؟اگه اونجا به اون بازیکن رقیب اخطار می داد ؟/؟..حالا ما بازنده نبودیم ... ول کن مرد این قدر حرص نخور تو بزرگ شدی بچه دبیرستانی داری ..این قدر این پهلو اون پهلو نکن بگیر بخواب دنیا که به آخر نرسیده دفعه دیگه ای هم هست ... غصه ام میشه خدایا فردا چه طوری و چه جوری برم خیابون . کرکری مخالفینو چیکار کنم ؟/؟عین لشگریان شکست خورده باید برم تو سوراخ موش .. این داور نامردو می بینی ای که هی گل ممد نوری گل بودااااااا... بگیر بخواب همه چی تموم شده معذرت خواهی داور هم که درد ی رو دوانمی کنه .. تازه تقصیرا رو هم انداخت گردن کمک داور می گفت من خودم میخواستم گل بگیرم ها . بالاخره باختی می خواستی عرضه داشته باشی دوباره گل بزنی . زندگی ما پر شده از چیزای قرمز و آبی . این از روزای باخت ما . حالا وقتی که برنده باشیم یعنی در بازیهای رو در رو اصلا کرکری نمی خونم . اولا دوست ندارم دل کسی رو درد بیارم ثانیا یه فردایی هم هست دیگه . فردای قیامتو نمیگم ها . اون فردایی که دوباره ببازیم . تو امروز اگه انسانیت کنی و هارت و پورت نکنی و کرکری نخونی طرف هم حالیشه که باید شخصیتتو حفظ کنه هرچند همه این جوری نیستن ولی تو اونجوری که باید باشی باش .. تو رو خدا جون هر کی که دوستش دارین فحشای رکیک ندین  .هر چند چیزی به نام فحش خوب وجود نداره . یه بار بچه امو بردم استادیوم آزادی البته بازی تیم خودم بود با یه تیم دیگه که خارجی بود . کاری هم به رقیب ندارم از همین خودمون شروع کنیم . من خدا شاهده یادم نمیاد تو زندگیم فحش رکیک از اونایی که تو داستانهای سکسی زیاده به کسی داده باشم . خدای من چقدر فحش میدن .. بازی که تموم شد توبه کار شدم . بگذریم از این که اون موقع که گل زدن من خوب ندیدم اسکوربورد هم نبود و من منتظر بودم دوباره گلو ببینم فکر می کردم تو خونه ام . جمعیت هفتاد هشتاد هزار نفری همه یه دست از یه تیم بودیم یعنی طرفدارای یه تیم ولی تا آخر رقیب ایرانی رو بسته بودن به فحش . همه حرفا در مورد چیزای دیگه هم با فحش بود . تیم رقیب هم همین رفتارو داره .برگشتنی من و بچه ام سوار اتوبوس شدیم . بازم فحش های خوار مادر کلمات نقطه چینی . آخر صدام در اومدو اعتراض کردم این بچه کوچیک ما چه گناهی کرده بود که باید قبل از الف ب پ فحش یاد می گرفت . توی همون اتوبوس طوری که نصفشون صدامو بشنون گفتم بابا من از شما پرسپولیسی ترم با بردش بیشتر از شما خوشحال میشم و با باختش بیشتر ناراحت می شم . من موقعی که پرسپولیسی شدم و تازه رفته بودم دبستان علی آقا پروین هنوز تو تیم بود چهار تا پیرهن بیشتر از شما پاره کردم پرسپولیس یعنی عشق یعنی محبت یعنی دوستی با مرام بودن خوش زبونی صبر به وقت شکست و مغرور نشدن به وقت پیروزی .... از شما چه پنهون یه خورده هم زرد کرده بودم که نکنه پیش پسرم آبرومو ببرن . خوشبختانه یه پرسپولیسی با شعوره . به موقعش منطق سرش میشه همه ساکت شدن ولی من توبه کار شدم . که با بچه ام برم استادیوم . تماشا از خونه راحتره . هرکسی در مورد این قرمز و آبی یه چیزایی میگه . میگن این برنامه رو قبل ازانقلاب راه انداختن تا سر ملت به یه چیزی مشغول شه کار کار انگلیسه . بزرگترا یا اونایی که تو نخ این بر نامه نیستن میگن بچه برو فکر نون و آب باش اینا خودشون میرن پولشونو می گیرن به ریش ما می خندن . ولی خب چیکار میشه کرد . عشقه دیگه از اون موقعی که پامونو گذاشته بودیم یعنی پامو گذاشته بودم دبستان تو خطش بودم . هنوز نمی دونستم کرنر چیه و فوتبال بازی کردن بلد نبودم ولی شده بودم قرمز . یک قرمز دو آتیشه . تا اوایل دهه هشتاد خودمون بازم یه خورده خوب بود ولی بر نامه این هفته نودو که دیدم دلم بیشتر سوخت بی اختیار یاد دی کارموی برزیلی افتاده بودم که تو ایران خودمون هم به درد توپ جمع کنی نمی خورد و جلو دروازه خالی توپو می زد هوا و معلوم نبود از کجا و چه طوری اونو آورده بودن پرسپولیس  .یه فیم هندی حسابی راه انداخته بودن . یک امپراطوری داشتیم که عین شاه سلطان حسین به جای این که به فکر پرسپولیس باشه می گفت یه چند تا بازی به این برزیلی فرصت بدیم جا میفته . تو رو خدا افشین جون به این دلالها بگو بد جوری به نعل زدن . پرسپولیس که موش آزمایشگاهی نیست ... دیگه بیشتر بازیکنا اون تعصب سابقو ندارن . دیگه اون رفاقتا کمتر وجود داره . بیشتر از سی ساله که قرمزم . فوتبالم قوی نبوده ولی میدونم چی به چیه . در این که از سال هشتاد به بعد به هیچ وجه در هیچ زمانی دفاع درست و حسابی نداشته ایم شکی نیست . در این که تیم از نظر پاسهای کوتاه ضعیف هست شکی نیست . در این که دفاعهای ضعیف تیم محبوبم برای حمله و گل زدن به جلو می روند و نمی توانند بر گردند تردیدی نیست . در این که ضعیف ترین و یار نگیر ترین دفاع و بازیکن ایران را به خدمت گرفته ایم و براش خسارت هم باید بدیم شکی نیست که من این نظر شخصیم را با توجه به فیلم دهها بازی او می گویم که در مجموع بیست در صد مفید بوده . در این که از نظر اقتصادی نسبت به چند باشگاه گردن کلفت دیگر ضعیفیم شکی نیست .. در این که جای مربی بدن سازی چون پرویز کماسی خالیه شکی نیست در این که در این چند ساله اخیر مربی شش دانگی نداشته ایم جای هیچ شبهه ای نیست . اما آن چه که بیشتر دلم راسوزاند ایستادن و تماشا کردن بازیکنان تیم محبوبیست که به توپ گرد اجازه می دهند یادادند که وارد دروازه شان شود (منظورم توطئه چند نفر برای خراب کردن دایی در سال گذشته می باشد )دلم برای عشقم می سوزد . دلم برای صلابتش می سوزد . شیر من شاید که یالت ریخته باشد شاید که نحیف شده باشی اما تو همچنان شیری . که اگر چنین نبود موشها پشت سرت سنگر نمی گرفتند تا با نا م تو محبوب شوند . غرش کن شیر من دلاورانه بجنگ . دیگه بیشتر ادامه نمیدم آخه آدم اگه تو نویسندگی این همه بخواد از احساسات خودش بگه میشه خود خواهی . ولی کاشکی بی خیال بودیم . بعضی ها میگن تمام این بند و بساطها مال شکمای سیره ولی این طور ها هم نیست . هر چی فکر می کنم مث هلند 1974و برزیل تا چند سال پیش و بارسلون فعلی یه فوتبال درست و حسابی هم نداریم که این قدر واسش چک و چونه می زنیم ... چند روز دیگه دوباره قرمز و آبی بازی دارن . کاش می شد تما شا چیا از هر دسته ای پیش هم می نشستند هر چند میگن این جوری هیجانش خیلی کمه ولی ارزشش بالاست . با یه فرهنگ بالا . کاش پسرا فحشای رکیک نمی دادن تا دخترا هم میومدن . کاش با یه برد غروری در کار نبود و با یه باخت هم زانوی غم در بغل گرفتنی !. من یکی می تونم از غرور فرار کنم ولی از غم نمی تونم . درسته قرمز یا آبی بودن نون و آب نمیشه . فقر و فحشا رو درمان نمی کنه رفاه نمیاره . ولی هر چی باشه از گوشه خیابون نشستن و چرت زدن و شیشه کشیدن و شیشه شکستن که خیلی بهتره . پس شیپوراتونو تو دستاتون بگیرین . بدمین چه به وقت خوشی و چه نا خوشی . عاشقانه فریاد بزنین و تیمتونو تشویق کنین . یه خورده هم حس کنین که مخالفین هم مث شما حس دارن . فقط موقع بازی دعا کنین که عدالت رعایت بشه .چون اگه عدالت فوتبال رعایت شه غم شکست خیلی سبک تر میشه .بازی که تموم شد یا باخته یا برده یا مساوی . اگه باخت باشه که تا چند روز اخبار ورزشی و اون هفته بر نامه نودو تعطیلش می کنم . اگه ببریم که تا ساعتها و روزها ضبط مجدد صحنه های گل و اخبار مر بوط به برد در دستور کار منه . اگه ببازیم یا حتی مساوی کنیم نوار ویدیو یا فلش یا اون هارد اکستر نالی رو که فیلم بازی رو تو ش ضبط کردم در جا پاک می کنم . اگه هم ببریم که نوار ترانه پرسپولیس با صدای گرم مرحوم فرزین رو تا آخرش زیاد کرده طوری که هر کی از کوچه رد میشه و هشت ده تا همسایه از هر طرف این ترانه رو بشنون . چی میگین ؟/؟متوجه نمیشم . این کار من بده ؟/؟تو رو خدا از این حرفا نزنین . من که کر کری بخون نیستم . حداقل این اجازه رو به من بدین که به همه بگم پرسپولیسی ام . ولی خب خدا هیچ جوونی رو خیط نکنه این دو دفعه آخر دماغم سوخت . به بچه ها میگم اگه گل زدیم خوشحالی نکنین . جیغ نکشین . فوتبال بیشتر از 90 دقیقه هست . اومدیم و مساوی شدیم . اومدیم و باختیم . این جوری بیشتر کنف میشیم . ولی مگه حرف گوش می کنن . گل که می زنیم خونه زلزله میشه . اونم زلزله هشتاد ریشتری . اگه جلو باشیم مگه این بازی تموم میشه . اگه بازی تموم شد و بر دیم خودم به بچه ها میگم شیپورای قرمزو بردارین و بتر کونین . مادره یا از خونه فرار کرده هس یا خوابیده یا از دست ما بیدار شده -چه خبرتونه بچه ها به شما چی می رسه . منم واسه ساکت کردنش به بچه ها میگم یواشتر ولی پنهونی بهشون اشاره می زنم داد شیپو رو تا اونجایی که جا داره در بیارین . واقعا دنیاییه -مرد چند دفعه بهت میگم نذار این بچه ها حرص بخورن . رنگ و رو شو نو ببین .. دیگه نمی دونه که پدرشون خیلی بدتر از اوناست . البته خودش خبر داره . فقط قرمزا و آبیا می فهمن من چی دارم میگم و چی دارم می کشم . ولی خودمونیم آدم چه بخواد و چه نخواد یه خورده بد جنس هم میشه . یعنی اگه اشک آبی ها رو دیدم نباید ناراحت شم . این خیلی بده ولی چاره چیه . نمیشه که همش ببازیم . خب گریه نکنن . صبر کنن تا بعد . در هر حال خدا کنه سایه عدالت همیشه رو سر این بازی باشه  . من اگه داور این بازی باشم و پرسپولیس خطای پنالتی کنه به ضررش سوت می زنم . چون حاضر نیستم به قیمت خوشحالی و آرامش خودم نامرد باشم ولی آدم اگه نمیره خیلی چیزا می بینه . خلاصه من خودمو لو دادم . اما ازتون میخوام که عشق و دوستی هاتونو بر پایه رنگها نذارین . خود من با این که تقریبا اهل رفیق بازی و این چیزا نیستم ولی در یک مورد استثنا قائل شده و چون از دوستان قدیم و با معرفتمه رفت و آمد دارم که اونم مث من متاهله . جالب اونجاست که اون آبی سر سخته و بچه هاشم همین طور ولی احترام همو فوق العاده نگه می داریم کرکری نمی خونیم و در بر دها و باختها رفتارمون نسبت به هم عوض نمیشه . خیلی حرفا واسه گفتن و نوشتن دارم درسته که همه قرمزا و آبیا رو دوست دارم ولی هرگز فراموش نمی کنم که یه قرمزم . وقتی می بینمشون (قرمزا رو میگم با اون امواج قرمزو )سرعت حرکت خون تو تنم چند برابر میشه . امید وارم یه روزی برسه که همه بازیکنای پرسپولیس مثل علی پروین ناصر محمد خانی و علی کریمی باشن . امیدوارم از ما بهتران دست از سر تیم محبوب ما بردارن ونفرین دنیا و آخرتو واسه خودشون نخرن که تا حالا خریده ان .شمارش معکوس برای دیدار بعدی قرمز و آبی شروع شده .تعداد بردای آبی ها بیشتره ولی چند تا بازی نیمه کاره به نفع اونا تموم شده که در این آمار اثر گذار بوده . بیایید صرف نظر از رنگ و عقیده و ایده دلهامونو یکی کنیم . مثل خون گرممون خون گرم باشیم و مثل آبی آسمون نرم و ملایم . رنگ رنگ خداست و عشق و احساس ,آفریده خدا . بیایید به هم احترام بگذاریم . همدیگه رو دوست داشته باشیم . همسنگرای قرمز !رفقای آبی !پرچمهای عشق و احساستون همیشه در آسمان آزادی بر افراشته و در اهتزاز باد ! با تمام وجود دوستتان دارم ... پایان .. نویسنده .. ایرانی 

9 نظرات:

ایرانی گفت...

بعد از بازی با ذوب آهن :خدایا شب جمعه هس مارو از شردفاع و دروازه بان سرطانی و فورواردهای گل نزن رهایی بخش ودر امان بدار .آمین یا رب العالمین ..ایرانی

ناشناس گفت...

asal75

ناصر خان رو خيلي دوست داشتم...دارم و خواهم داشت...
سالار كل استقلاليا ناصر خانه والا...

ایرانی گفت...

بادرود به عسل خانوم عزیز.من اولش فکرکردم منظورت از ناصر خان ناصر محمد خانیه بعد که دقت کردم دیدم از دید یه استقلالی می تونه اشاره ای باشه به ناصر حجازی .در هر حال نظرت هر چه بوده مثل خودت قابل احترامه .فقط جاداره من پرسپولیسی دو آتیشه به عنوان یک ایرانی دموکرات از شادروان ناصر حجازی عزیز یادی کنم .از مرد شریف و پاکی که بله قربان گو نبود .مردی که خود را نفروخت مردی که تا آخرین لحظه حیاتش از درد ملت می گفت .جاش واقعا در میان ما خالیه .نمیگم مربیگری میگم مدیریت اگه مدیریت فوتبال خودمونو به دست چند تا باشرف مثل اون می دادیم فرقی نمی کنه چه قرمز چه آبی ..فوتبال ما به همچه جابگاه پستی نمی رسید .یادش گرامی ,روانش شاد باد ..ایرانی

matin گفت...

فقط فقط خودم مرسی

مرتضی گفت...

درود ایرانی.
چرا نظرات من منتشر نمیشه؟؟؟

امیرسکسی گفت...

دوست خوب و عزیزم مرتضی جان نظرات دوستان همه منتشر می شود منتهی گاه به علت سرعت سروراشکالاتی در دریافت نظرات به وجود می آید ودر مواردی هم که نظری دور از ادب نزاکت و شئونات خانواگی و به دور از فرهنگ و ساختار جامعه ما باشد و یا به نوعی جنبه توهین و تبلیغات خاص و...باشد با عرض پوزش از انتشار آن خودداری می گرددوگرنه امیر سکسی مخلص همه شما دوستان و عزیزان خوش کلام و با محبته شیرین کام باشی

ایرانی گفت...

مرتضی جان درود برشما .ممنونم از این که به یاد ما هستی .انتشار نظرات برعهده دوست و برادر و استاد خوبم امیره .تا اونجایی که می دونم به غیر از نظرات رکیک همه رو منتشر می کنه و طرز کلام و بیان شما نشون میده که شما بسیار منطقی و خوش سخن هستید .حالا دلیلش چیست و چه اشکالاتی وجود دارد امیدوارم پاسخ منطقی و روشنی برای این پرسش شما وجود داشته باشد .امیر همه شما را دوست دارد و در انتشار نظر های محترمانه هیچ سانسور و تبعیضی وجود ندارد .موفق باشید ..ایرانی

ایرانی گفت...

با عرض تبریک به استقلالیهای عزیز و تسلیت به خود و پرسپولیسیهای گرامی .باز هم باختیم .این بار باخت حق ما بود و دیگر بهانه ای نداریم .با این دفاع راه به جایی نمی بریم . حریف خیلی بهتر از ما بازی کرد .فعلا با این بازی دفاعهای پرسپولیس به درد مالدیو هم نمی خورند .هم پرچمی های عزیز دعا کنید که پرسپولیس امسال به لیگ یک سقوط نکند.به امید آینده ..ایرانی

ایرانی گفت...

این بار بعد از یک باخت دیگه که در فاصله این دو پیام آوردیم تونستیم استقلال رو ببریم و من در همین جا به کلیه پرسپولیسیهای عزیز از جمله خودم تبریک میگم و به استقلالیهای نازنین هم تسلیت .ولی طبق معمول عادت به کر کری خوندن ندارم اما بسیار شگفت انگیز بود 25 دقیقه ده نفره بازی کردن و سه گل زدن .عدالت بازی اجرا شد .دنیزلی مربی خوبیست و تعویض های خوبی هم داشت ولی بزرگترین ایرادی که به او می گیرم این است که وقتی یک بازیکنی مثل اولادی پنج شش بازی هیچ مثمر ثمر نبوده و بازیکنان آماده تر از او داریم چرااز اول اورا به عنوان بازیکن اصلی به میدان می فرستد؟ شاید اخراج او نعمتی بود که پرسپولیس را با تعصب و تلاشی بیشتر به پیروزی رساند .در هر حال از یاد نبریم که چنین است رسم سرای درشت ..گهی پشت به زین و گهی زین به پشت ...در هر حال برای پیروزی در هر میدانی باید تلاش کرد و گاهی هم خوش اقبال بود .استقلالیهای عزیز پرسپولیسی های گل و دوست داشتنی وخوب و محبوبم و بیخیال های گرامی همه تونو دوست دارم .روز و روزگار خوشی داشته باشید ...ایرانی

 

ابزار وبمستر