ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

سرخی تو , زردی من

یک بار دیگر سه شنبه آخر سال آمده است . با غروبی که در آن ایرانیان یکی دیگر از سنتهای پسندیده نیاکان ما را گرامی می دارند . سرخی تو از من , زردی من از تو . روایات در خصوص چهار شنبه سوری بسیار است . عده ای می گویند پس از حمله اعراب ایرانیان برای حفظ این آیین خود مجبور شدند که جشنهای آتش را که در پنج روز آخر سال بر گزار می گردند به آخرین چهار شنبه یا همان غروب سه شنبه موکول کنند که اعتقاد اعراب براین بوده که چهار شنبه روز نحس و شیاطین بوده است وایرانیان از این حربه و نقطه ضعفشان استفاده کردند و آیین خود را به این صورت حفظ نمودند . گروهی از زرتشتیان پریدن از روی آتش را نوعی توهین به این نعمت الهی دانسته اصل مراسم وچگونگی بر افروختن آتش را به صورت دیگری می دانند . اما آنچه مهم است این است که جشن های آتش از دیر باز در ایران عزیز بر قرار بوده  فلسفه ای نیک داشته است . گریز از ظلمت ورفتن به سوی نور .. پایان زمستان و آغاز بهار و استقبال از نوروز .... شکستن کوزه ها نشانه رفع بلا بوده است . قاشق زنی پشت درهای آشنایان و نیت جوانان برای رسیدن به آرزوهایشان نیز از صفای درون و اعتقاد پاکشان می گفته است . آتش پلیدیها واهریمن بدبختی را دور می سازد و به خانه های مردم بر کت می آورد .... شاید بسیاری از اینها جنبه ای علمی نداشته باشد ولی اعتقاد پاک وشادی ملتی که هزاران هزار سال است که با سنتهای پسندیده خود طلایه دار تمدن جهان بوده گناه نیست . شاد بودن و شاد زیستن جرم نمی باشد . اما استفاده از مواد محترقه و آتش زا وانفجاری که صدمات جسمی و جانی وروحی را برای بسیاری به دنبال دارد می تواند بزرگترین بهانه برای آنهایی باشد که برای آیین نیک پدرانمان ارزشی قائل نیستند ودین داری را در نفی تمام ارزشهای باستانی می دانند . پس چه بهتر که بهانه به دست این بهانه جویان ندهیم . میلیونها نفر در گوشه ای آتش روشن نموده با پریدن از روی آن و یا  نگریستن به آن با فریاد و یا حتی با سکوت فریاد بزنیم که ایرانی زنده است و ایران جاودان , تا زمانی که شعله های آتش در قلب پاک هر ایرانی زبانه می کشد وخون پاک عشق پاک میهن پرستی را در رگهای اومی خروشاند . آتش بر می افروزیم و ازخدا می خواهیم که اهریمن وپلیدی را در این آتش بسوزاند . تا خورشید عشق و محبت از پشت کوهستان بهاری سر بر آورد و با لبخند زیبای خود به عروس زیبای بهاری سلام گوید . دلهاتان پر از آتش عشق ! خالی ازآتش کینه باد ! ....ایرانی 

9 نظرات:

سعید گفت...

سلام
منم هم فرارسیدن یکی دیگه از سنت های ایرانی ها رو تبریک میگم
و امیدوارم با برپایی درست این سنت ها بجای این که باعث ایجاد مشکل و ناراحتی برای خود و دیگران بشیم
بتونیم به هدف اصلی این سنت ها که شادی و جمع شدن دور هم و دور ریختن کینه ها است برسیم

ali t4nh4 گفت...

انشا الله کسی آسیب نبینه امشب.
به همه دوستان میگم تو رو خدا ترقه بازی نکنید.

ali t4nh4 گفت...

انشا الله کسی آسیب نبینه امشب.
به همه دوستان میگم تو رو خدا ترقه بازی نکنید.

ایرانی گفت...

داداش سعید امیدوارم که همه ایرانیان عزیز دراین خصوص اندیشه و فرهنگ تو را داشته برای حفظ این سنتهای اصیل خود بکوشند ...ایرانی

ایرانی گفت...

ممنونم داداش علی از دعای خیرت . اینا به یک کنار زندان رفتن و پشیمانی شب عیدرو بگو .تندرست باشید ایرانی

مرتضی گفت...

درود به ایرانی عزیز.

داداش چند روز پیش که این متن زیبا رو نوشتی خوندم اما متاسفانه تا اومدم نظر بدم اینترنت بازی در آورد و نتونستم.

در هر صورت ممنونم که به رسوم رسوم و ایرانی بودن این همه احترام میذاری. بنده هم پیشاپیش جشن باستانی "نوروز" رو به شما، امیر عزیز و دیگر دوستان شاد باش میگم و ارزو مندم سال جدید سالی پر از دوستی و راستی و آبادانی برای ایران و ایرانی باشه.

ایرانی گفت...

مرتضی جان کوچه مون آتیش روشن کردند یک مرد و ده دوازده تا زن و دختر از رو آتیش می پریدند .چند ثانیه ای مثل آدمای محجوب سرمو انداختم پایین و واسه اینکه به دلم نمونه منم یه پرشکی انجام دادم به کوری چشم اونایی که چشم دیدن این سنتها رو ندارند هرچی بیشتر بد بگن ما بیشتر خوب میگیم .نوروز وسیزده بدر و چهارشنبه سوری گل سرسبد سنتهای ایرانی هستند .راستی داداش مرتضی تیم شما استقلال در جام حذفی اول شد بهتون تبریک میگم من پرسپولیسی سه تا استقلالی رو خیلی دوست دارم یکی تو یکی دوستم که باهاش رفت و آمد دارم یکی هم یه نفر دیگه که اسمشو نمی برم ولی خودت حدس بزن .البته هنوز از نزدیک ورودرروندیدمش .عیدت مبارک ..ایرانی

مرتضی گفت...

آقا ممنون بابت تبریکت . ایشالا فینال لیگ قهرمانان استقلال و پرسپولیس با هم بازی کنن.شما به ما لطف داری داداش من هم تو رو به خاطر اخلاق و شخصیته خوبت دوست دارم.فکر کنم نفر سوم " امیر" باشه. درسته؟؟؟؟؟

ایرانی گفت...

نه مرتضی جان . نفر سوم شخصیه که در طول هفته بار ها می بینمش البته نه از نزدیک وبه صورت فیزیکی. اندیشه هاشو دوست دارم حرفاش به دل می شینه وشجاعانه گفته که من استقلالی هستم و با این که من ایرانی پرسپولیسی هستم بازم دوستش دارم .موفق باشی داداش مرتضی ..ایرانی

 

ابزار وبمستر